BaNNerS

BannerFans.com

Teman Blogger

Rabu, 21 April 2010

Melukut di tepi Gantang...

whoshhh......

1,2,3,4, ..... Ya Allah banyak betul barang-barang yang di tinggalkan... bila mula cuti semester, keadaan-keadaan seperti ini pasti akan berlaku.

hari ini ada satu perkara aku nak cuba paparkan, aku rasa perkara ini pun berlaku di kawasan anda yang membaca paparan ini...

cuba lihat gambar di bawah ini....


Inilah keadaan yang berlaku, terutama pelajar-pelajar di kawasan asrama, tak kira samaada pelajar sekolah ataupun mahasiswa. Perkara ini berlaku sejak dari dahulu lagi, dan saya pun rasa anda huga tidak akan menafikannya. Saya pun tak mahu nafikan yang saya juga menetap di asrama, dan saya pun pernah alami situasi yang sama.

Cuma sebagai 'kiasan minda '. Telah menjadi kebiasaan barang-barang keperluan untuk tinggal di asrama dibeli pada awal kemasukan ke asrama, tetapi yang sedihnya masalah yang berlaku kemudian, barang-barang yang dibeli pada awal-awal masuk semua ditinggalkan begitu sahaja. Masa awal-awal nak menetap dulu sibuk beli-belah di sana-sini untuk melengkapkan keperluan dalam bilik. Tapi, sekarang barang yang telah di beli, hanya pandang sebelah mata sahaja.

Tingkah laku seperti ini amatlah buruk jika dijadikan ikutan buat generasi masa akan datang. Sikap yang ambil mudah tentang menghargai sesuatu benda itu dapat menggambarkan kita tidak ada perasaan untuk mengambil berat dan bertanggungjawab dalam sesuatu perkara.

Seterusnya, tingkah laku sedemikian akan terbawa-bawa kepada perilaku kita terhadap keadaan di sekeliling. Cuba kita lihat, berapa ramai yang mempedulikan apa yang berlaku disekeliling mereka ?

Walaupun perkara seperti ini nampak remeh-temeh, tapi apabila kita lihat kesan daripada perkara kecil seperti ini akan memberi impak yang besar kepada kita pada masa akan datang.
"Everything needs money, but money is not everything"
Bagi saya, sewajarnya janganlah jadikan perkara sebegini sebagai tabiat dan perkara biasa. Walaubagaimana kaya kita sekalipun, cubalah hargai setiap apa yang telah kita belanjakan.
Jadilah insan yang menghargai apa itu nilai dalam diri kita.


2 ulasan:

  1. wow..sayang nya....barang2x cam tu tinggal je....
    mungkin yg tinggalkan brg tu...org yg tinggal jauh....atau pun yg balik naik bus....
    ataupun...telupa nak simpan kot....atau mereka nak bersedekah..tp tak de tmpt nak kasi..so diorg tinggal la camtu...hmmmm may be any who....

    BalasPadam
  2. sedihnya, selepas makcik-makcik yang menjadi 'cleaner' datang... barang-barang ni dibuangnya ke sampah, pada asal niat nak sedekah, tapi pada akhirnya tong sampah yang menjadi penerima, aduhai~dah nasib...

    BalasPadam