BaNNerS

BannerFans.com

Teman Blogger

Sabtu, 1 Mei 2010

Khalifah di muka bumi tuhan...



"Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi, dan gunung-gunung; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir tidak akan melaksankannya(berat) lalu pikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan bodoh."


surah Al-Ahzab (33) ayat (72)


Sedarkah kita wahai manusia tentang kenapakah aku dijadikan dan ditempatkan di muka bumi ini ? Pernahkah kita terfikir dan merenungkan kembali tentang kejadian diri kita ini ? Siapa pencipta diri kita ini ? Adakah kita mengenalinya ? Sejauh mana ?

Hari ini, ingin aku coretkan beberapa input yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama sahabat sekalian sabagai kiasan minda dalam mendepani arus kehidupan. Sahabatku, alangkah baiknya jika kita menyedari bahawa kejadian kita di muka bumi bukanlah satu kejadian yang sia-sia.

Dijadikan sebagai manusia, adalah sebaik-baik kejadian makhluk yang dijadikannya. Allah S.W.T. memilih manusia untuk diamanahkan sebagai khalifah di muka bumi ini iaitu pemelihara di atas muka bumi. Subhanallah, betapa kasihnya Allah kepada kita.

Namun, apakah persediaan kita untuk menjadi pemelihara di muka bumi ini ? untuk tujuan pembangunan dan ketamadunan manusia ? disini aku paparkan tiga perkara sebagai persediaan untuk kita semua. Aku telah ringkaskannya untuk mudah diingati. Tiga perkara itu adalah asas, virus dan singa. Pelikkan, kenapa asas, virus dan singa.

Sebenarnya sahabatku perkataan ini hanya melambangkan kata kunci kepada perkara yang hendak aku sampaikan. Asas disini adalah pada asalnya manusia ini dibekalkan persediaan menerima hidayah ilmu dan menerima didikan akhlak sebagai memenuhi peranan sebagai khalifah.

Perkara kedua pula adalah virus. Virus ini pula mewakili kepada fungsinya yang merebak. Hal ini cuba digambarkan kepada pengembangan zuriat yang di tuntut berasaskan sunnah agama dalam ikatan kekeluargaan merupakan satu perkara yang penting untuk memenuhi keperluan menerima ilmu, hidayah dan didikan.

Ketiga pula, adalah singa. Singa disini menggambarkan manusia itu perlu kepada berkepemimpinan bagi mengimbangi kecenderungan bertentangan antara manusia dan menghadapi cabaran alam tabi'i.

Sahabatku, perkara-perkara tersebut adalah persediaan manusia sebagai khalifah. Khalifah di bum juga adalah tanggungjawab yang besar perlu dipikul oleh semua manusia. Oleh itu mengenali siapa Pencipta adalah menjadi perkara utama mengapa kita melakukan amanah yang diletakkan ke atas bahu kita.

Perbicaraannya akan disambung dalam satu topik yang lain nanti... insyallah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan