BaNNerS

BannerFans.com

Teman Blogger

Selasa, 4 Mei 2010

Hidayah ilmu dan manusia ibarat hujan dan tanah...

Islam juga menekankan tentang peri pentingnya ilmu dalam kehidupan. Teringat saya satu hadis nabi S.A.W. yang memberi kiasan yang amat penting kalau dihayati apakah maksud yang hendak disampaikan oleh baginda S.A.W. iaitu hujan dan tanah ibarat hidayah ilmu dan manusia.

Hujan itu ibarat hidayah ilmu yang diturunkan Allah kepada hamba-hambanya. Manakala tanah yang menerima hujan itu ibarat manusia yang menerima ilmu tersebut. Situasi pertama, tanah yang subur dapat memberi air hujan yang turun kepada akar sesuatu tumbuhan dan justeru dapat menyuburkan tumbuhan dimana dapat memanfaatkan hidupan lain. Keadaan ini menggambarkan kepada seseorang yang menerima ilmu, dan dengan ilmu yang diperolehinya dapat dimanfaatkan dirinya dan kepada orang lain. Menjadi pembuka minda kepada masyarakat disekitarnya kearah yang lebih baik.

Situasi kedua ialah tanah yang keras hanya dapat menakungkan air. Air yang ditakungkan menjadi minuman kepada haiwan-haiwan lain. Hal ini menggambarkan seseorang yang menerima ilmu, tapi kurang berkemampuan daripada beberapa sudut. Namun, dengan ilmu yang ada, dapat disampaikan kepada orang lain untuk kebaikan bersama-sama.

Situasi ketiga ialah tanah yang kering dan tidak dapat memberi kesan apa daripada hujan yang turun itu. Keadaan ini cuba menggambarkan seseorang yang tidak ada ilmu malahan ilmu yang disampaikan pun tidak mahu diterimanya.

Jadi keadaan mana yang sahabatku rasa berada pada keadaan tersebut. Kalau tidak mampu menjadi tanah yang subur pun cukup la menjadi tanah yang keras. Kita dapat menyampaikan ilmu kepada orang lain untuk manfaat bersama-sama.Tetapi perlulah ada keazaman untuk menjadi seperti tanah yang subur. Insyallah..

1 ulasan:

  1. insyaallah..
    mahu ke arah menjadi tanah yg subur.
    :)

    BalasPadam